تکنیک های برتر برای مقاله نویسی

تیم تحریریه عصرینو
۱۱ بهمن ۱۴۰۲

به یک نویسنده حرفه ای و توانمند تبدیل شوید

تکنیک های برتر برای مقاله نویسی

نکاتی که اگر رعایت کنید در کیفیت کارتان معجزه می شود

 

  • استفاده از فرمول جادویی:

گفتن ویژگی، مزیت، مزیتِ مزیت برای تولید هر نوع محتوا

برای نوشتن هر محتوا بهتر است مزیت و ویژگی عنوان مورد نظر را حتما بنویسید. با توجه به مثال های زیر این مورد مهم را درک خواهید کرد.

ویژگی: کلاس خصوصی ریاضی

مزیت یعنی چی؟ __ ارائه درس بر اساس سبک و سرعت یادگیری دانش آموز

مزیت مزیت یعنی چی ؟ __ افزایش اعتماد به نفس و سرعت یادگیری دانش آموز

مردم برای مزیتِ مزیت راحت تر و بیشتر خرج می کنند.

پنج ویژگی محتوای خوب

  • توجه به اهمیت بازنشر محتوا:

دقت کردین در کنسرت های بزرگ ترین هنرمندان جهان، تیلور سویفت، آهنگ های قدیمی بارها و بارها تکرار میشن فقط با طراحی صحنه و دیزاین های متفاوت، و هنوز برای فن هاشون جذابیت داره؟

به عنوان تولید کننده محتوا، روی بازنشر محتوا به اندازه تولید محتوا، سرمایه گذاری کن. هر دو به یک اندازه مهم هستند.

 

  • تعیین هدف تولید محتوا:

اگر هدفت جذب فالوور است:

محتوای ارزشمند با ساختار What to do تولید کن.

اگر هدفت جذب مشتری است:

محتوای حل مشکل با ساختار How to to تولید کن.

تولید محتوا هدفمند

  • خلق ارزش و رفع مشکل مخاطب:

تازه کارها با تولید محتوا به دنبال جذب دوپامین با دریافت تشویق و تایید از مخاطبین هستند. تولید کننده محتوای بالغ، وابسته به دوپامین نیست. خلق ارزش و رفع مشکل مخاطب با تولید محتوای ارزشمند، بدون توقع افزایش فالوور، نقطه بلوغ تولید کننده محتوا است.

 

  • استفاده از تیترهای جذاب:

تیترهایی مثل “چگونه فلان کار را انجام دهید” کلاسیک و بسیار جذاب هستند. ولی این تیترها قدیمی شده اند. از تیتر مدرن مانند زیر استفاده کنید.

“من چگونه فلان کار را انجام میدهم”

مردم دیگر دنبال دستورالعمل نیستند، آنها عاشق تجربه های عملی ما هستند. با این تغییر رویکرد، نرخ رشد را 100 برابر کن.

رشد تولید محتوا

  • ایجاد جلب توجه:

جلب توجه یا Attention با ارزش ترین و گران ترین سرمایه ای است که تولید کننده محتوا برای یک برند میسازد. از طرفی زمان، گران ترین و با ارزش ترین سرمایه مخاطب است که به سختی خرج میکند. برای پیروزی در جنگ جلب توجه و زمان، کسی برنده است که بدون حرف اضافی، بیشترین توجه را جلب میکند.

 

  • کپی ترسناک موثرتر از کپی امیدوارد کننده:

کپی ترسناک موثرتر از کپی امیدوار کننده است.

ترس عامل قوی تری برای اقدام به عمل است تا امید. به جای اینکه بگوییم:

با کرم های ما پوستی شاداب و شفاف خواهید داشت.

بگوییم:

با کرم های ما از شر پوست خشک و رنگ پریده نجات خواهید یافت.

ویژگی های محتوا ارزشمند

  • تشخیص مخاطب هدف:

برای کپی رایتینگ موفق باید بدانی مخاطب هدفت کدام نوع است:

  • با خبر از هیچ: نمی داند مشکل دارد و نمی داند راه کار برای مشکلش وجود دارد.
  • با خبر از مشکل: می داند مشکل دارد ولی نمی داند مشکلش راه کار دارد.
  • با خبر از راه کار: می داند مشکل دارد و می داند برای مشکلش راه کار وجود داد.

 

  • کمک به حرکت سریع مخاطب:

دیدی در بیمارستان خطوط رنگی روی زمین و دیوار وجود دارد و از زمان ورود تا مقصد، کافی است خط رنگی خودمان را دنبال کنیم. هدف این خطوط، حذف اصطکاک و روان سازی حرکت است.

در سفر مشتری در مراحل:

  • کشف
  • توجه
  • خرید
  • برگشت

هرطور که می توانی اصطکاک را حذف کن و به حرکت روان و سریع مخاطب کمک کن.

جذب مخاطب

  • چند توصیه برای تولید کنندگان محتوا:

  • از کلمات ساده استفاده کنید.
  • در تیتر، اصل داستان را بیان کنید.
  • از اعداد و آمار استفاده کنید.
  • در حداقل متن، بیشترین پیام را منتقل کنید.
  • بر نفع مخاطب تمرکز کنید نه بر امکانات محصول.
  • از فرمول قبل _ پل _ بعد استفاده کنید.
  • برای یک کلاس پنجمی محتوا بنویسید.

 

  • اولویت داشتن مخاطب به محصول:

یک کپی رایتر خوب به جای پرداختن به داشته های محصول، به داشته های مخاطب بعد از استفاده محصول خواهد پرداخت. به جای لیست کردن امکانات محصول، به توصیف وضعیت کاربر بعد از استفاده از محصول تمرکز کن. اگر او باور کند که وضعیتش بعد از خرید محصول بهتر خواهد شد، برای قیمت چانه نخواهد زد.

  • گرفتن بهانه خرید نکردن از مخاطب:

مردم همیشه دنبال بهانه خرید نکردن از ما هستند. وظیفه تولید کننده محتوا این است که با پاسخ به این بهانه ها، مخاطب را به خرید تشویق کند:

خرید کردن

  • وقت مقایسه ندارم
  • بلد نیستم استفاده کنم
  • اگه کار نکرد چی؟
  • اگه ارزون تر پیدا کردم چی؟
  • اگه بهترشو پیدا کردم چی؟
  • بقیه که خرید کردن راضی هستن؟

 

 

  • تکنیک های عنوان نویسی جذاب:

  • تعادل را رعایت کنید:

اندازه عنوان نباید خیلی کوتاه باشد که پیام اصلی را به مخاطب نرساند. همچنین نباید آنقدر طولانی باشد که قسمتی از آن در نتایج نشان داده نشود. استفاده از 60 تا 70 کاراکتر برای نوشتن یک عنوان جذاب و حرفه ‌ای مناسب است. عنوان شما باید پیام اصلی محتوا را رسانده و از سوی دیگر باید به اندازه کافی تأثیر گذار باشد.

  • ساده و دقیق بنویسید:

به عنوان یک تولید کننده محتوا، باید به شما بگویم که هنر نویسندگی، در ساده‌نویسی است. خیال نکنید که با گفتن کلمات ثقیل یا قلمبه‌سلمبه، مخاطب را عاشق خود می‌کنید. خواننده دوست دارد که وارد سایت شده و در کمترین زمان، به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند. از این رو پیشنهاد می‌شود که ساده‌نویسی را نه تنها در عنوان، بلکه در کل محتوای خود رعایت کنید. به دو نمونه زیر دقت کنید:

  • هفت اشتباه رایج در سئو که فاتحه سایت شما را خواهد خواند!
    ●  پانزده مکان گردشگری در ایران که اگر آن‌ها را نبینید، پشیمان خواهید شد.

 

ترساندن مخاطب یکی از تکنیک های عنوان نویسی:

ترس واقعا احساس عجیبی است و ما برای رهایی از آن، حاضریم هر کاری بکنیم. مثلا اگر کسی به شما بگوید که با خوردن فلان ماده غذایی سرطان می‌گیرید؛ احتملا خوردن آن را کم یا متوقف خواهید کرد. شما هم می‌توانید حس ترس را در دل مخاطبین خود ایجاد کنید. در واقع غیرمستقیم به آن‌ها می‌گویید که اگر محتوای شما را نخوانند، چیز مهمی را از دست داده یا اینکه در آینده دچار مشکل خواهند شد.

ترس مخاطب

  • چگونه از دیزاین ها در کپی رایتینگ استفاده کنیم؟
    ● چگونه با استفاده از تبلیغ نویسی، مخاطب را به آرزویش برساینم؟

 

کنجکاوی مخاطب را برانگیزید:

مغز انسان به گونه‌ای طراحی شده که دوست دارد به جواب سؤالات خود برسد. همان زمانی که سؤالی ذهن شما را درگیر کرده و برای پاسخ به آن گوگل را زیر و رو می‌کنید. در عنوان نویسی هم باید با این کار، حس کنجکاوی مخاطب را قلقلک دهید. در این حالت مخاطب به سایت شما وارد شده تا جواب سوال ایجاد شده در ذهنش را دریابد.

  • چگونه با مهارت طراحی سایت به درآمد 20 میلیون تومان در ماه رسیدم؟
    ● در کمتر از یکسال، مثل بلبل انگلیسی صحبت کنید!

 

به مخاطب وعده حل مشکلاتش را بدهید:

برای استفاده از این تکنیک، باید قول برآورده شدنِ مشکل را در عنوان، به مخاطب بدهید. مثلا به همین تیتری که من برای این مقاله نوشتم دقت کنید. یکی از مشکلاتِ نویسندگان سایت، این است که محتوای آن‌ها کلیک نمی‌خورد. من ضمنِ ارتباط دادن این مشکل با عنوان نویسی، به آن‌ها قول داده‌ام که با خواندن این مطلب، دیگر این دغدغه را نخواهند داشت. اما قبل از هر چیز شما باید مخاطب خود را بشناسید. یعنی تحقیق کنید که مخاطبین شما چه دغدغه‌ها، نیاز‌ها و مشکلاتی را دارند؟

  • هفت نکته روانشناسی که اعتماد ‌به ‌نفس شما را چندین برابر می‌کند.
    ● با رعایت این دستورات غذایی، با چاقی خداحافظی کنید.

ویژگی های یک تیتر اصولی

استفاده از عدد و درصد:

تحقیقات روانشناسی نشان داده است که اعداد توجه انسان‌ها را به خود جلب می‌کند. زمانی که شما در عنوان خود از عدد استفاده می‌کنید، مخاطب حس خوبی با محتوای شما برقرار می‌کند. به همین جهت عناوینی که در ابتدای آن‌ها عدد وجود دارد، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. در ضمن استفاده از درصد را به هیچ عنوان فراموش نکنید. ما در زندگی روزمره خود نیز در بیشتر اوقات و برای ساده کردن موضوع، از درصد استفاده می‌کنیم. اعداد و درصد‌ها نشان از قاطعیت و تسلط شما به متنی است که نوشته‌اید.

  • هفت راز کمتر گفته شده در مورد عزت نفس که باید بدانید
    ●  هشت مورد از فنون مذاکره که شما را در 90% از جلسات پیروز می‌کند.

نکته: سعی کنید که اعداد را اول جمله آورده و همچنین بدانید که محبوبیت اعداد فرد از زوج بیشتر است.

 

استفاده از عنوان های خاص، شگفت انگیز و شوکه کننده در عنوان نویسی:

یکی از راه هایی که می توان دو هدف عنوان نویسی سئو شده و کلیک خور را در کنار هم دنبال کرد اضافه کردن کلمات هیجان برانگیز و کنجکاو کننده در عنوان نویسی است .

مثلا کلماتی مانند “شگفت انگیز”،  “عجیب”، ” تکان دهنده”  و…

احتیاط : یک نکته بسیار مهم این است که فقط به دروغ در عنوان از همچین کلماتی استفاده نکنید ، بلکه در محتوای ارائه شده در متن مقاله هم همین مساله شگفت انگیزی یا عجیب و غریبی وجود داشته باشد .

مثلا بین سایت های خارجی سایت  BuzzFeed جزو سایت هایی است که از این نوع عنوان ها به وفور استفاده میکند و می توانید به عنوان الگو از آنها کمک بگیرید .

اگر دقت کنید سایت های خبری هم از این ترفند کلیک خور بودن و استفاده از این نوع کلمات خاص به میزان زیادی استفاده میکنند و معمولا هم مخاطب نمی تواند در مقابل این نوع عنوان ها مقاومت زیادی بکند .

 

الگو گرفتن از تبلیغات قدیمی و رسانه ای:

مشخصا یکی از اهداف اصلی تبلیغات چه در فضای بیلبورد و رسانه ها و چه در فضای آنلاین جلب توجه مخاطب و تشویق او به خواندن محتواست . درست است که این روزها تبلیغ نویسی برندها در اغلب مواقع به صورت کاملا غیر حرفه ای انجام میشود اما با گشت و گذار بین تبلیغات امروزی و حتی بهتر از آن تبلیغات کمی قدیمی تر می توانید ایده های خیلی خوبی بدست بیاورید .

مخاطب تنبلی را دوست دارد:

دوست دارم به جای جمله «انسان‌ها به تنبلی علاقه دارند»، بگویم که آن‌ها تمایل دارند که کارها را در مدت زمان کمتری انجام دهند. در هنگام نوشتن عنوان، به مخاطب وعده بدهید که با خواندن محتوای شما، در زمانش صرفه جویی خواهد کرد. مسلما هیچ‌کس بدش نمی‌آید که کارهای خود را زودتر انجام داده و وقت بیشتری برای خود داشته باشد.

  • چگونه بدون کد نویسی و در کمتر از چند روز، یک سایت طراحی کنید.
    ● با فریلنسری در خانه بنشینید و کسب درآمد کنید.

 

استفاده از پسوند “ترین”:

از ویژگی‌های انسان این است که دوست دارد در مورد تجربیات دیگران بداند. اینکه آن فرد برای انجام آن کار چقدر زمان گذاشته و از همه مهم‌تر چگونه به موفقیت رسیده است؟ بد نیست شما هم از این روش، برای نوشتن عنوان مقاله جذاب خود استفاده کنید. البته دقت کنید که از خودتان داستان سرایی نکنید و حرفی بزنید که واقعا انجام داده‌اید.

  • پنج تکنیک مدیریت زمان که با استفاده از آن‌ها هیچ وقت زمان کم نمی‌آورم.
    ● چگونه در کمتر از یک ماه به فتوشاپ مسلط شدم؟

 

  • خوانایی محتوا:

تاثیر خوانایی نوشته در سئو سایت:

محتوای قابل خواندن و قابل درک به مخاطب کمک می ‌کند ارتباط معنایی پاراگراف ‌ها و جملات را بهتر درک کند و از خواندن متن لذت ببرند و حتی علاقمند به خواندن مطالب بیشتری از وبلاگ یا سایت شما شوند که نتیجه آن پایین آمدن نرخ پرش Bounce rate سایتتان است.

همین نرخ Bounce Rate پایین از چیزهایی است که گوگل اهمیت زیادی به آن می ‌دهد و سایت ‌های با بانس ریت پایین را همیشه در صدر نتایج نمایش می ‌دهد. از این رو می ‌بینید که نوشتن یک متن خوانا از جهات مختلفی می‌ تواند در سئو و رتبه یک سایت تاثیر گذار باشد. ناگفته پیدا است که بهبود یک نوشته از لحاظ سئو، می ‌تواند کمک بسیار بزرگی به تولید کنندگان آن محتوا بکند. زیرا حتما دیده شدن در سطح وب برای هر تولید کننده محتوا با هر هدفی که در ذهن خودش داشته باشد، حائز اهمیت خواهد بود.

 

فاکتورهای مهم برای بهبود خوانایی یک نوشته:

جملات کوتاه، ساده و مفهومی:

این موضوع برای مخاطب شما حائز اهمیت است که یک جمله از طولانی شدن بیش از حد، به دور باشد و به عبارت دیگر، خواننده محتوا وقتی با جملات طولانی روبرو میشود، خسته شده و احساس کسالت میکند. پس میتوان یک نکته را در نظر داشت که برای انتقال یک مفهوم در قالب یک جمله، رعایت کوتاهی، سادگی و مفهوم بودن جمله را بکنیم.

تعداد کمی کلمات طولانی و سخت:

بعنوان نویسنده یک محتوا در سزح وب، تلاش نکنید که از کلمات ثقیل و عجیب و غریب استفاده کنید. برخی از نویسنده های محتوا بر این باور هستند که هر چه کلمات سخت و پیچیده بیشتر استفاده کنند، وزن محتوای آنها بیشتر شده و بعبارتی محتوای تولیدی آنها حرفه ای تر و تخصصی تر به نظر می آید. این یک اشتباه بزرگ و استراتژیک میتواند باشد که توصیه می کنیم آن را انجام ندهید.

پاراگراف های کوتاه:

هر نویسنده محتوا، به این موضوع واقف است که فلسفه وجودی پاراگراف این است که در طول یک پاراگراف، یک موضوع میانی و مرتبط با اصل ماجرا شروع شده و در طی آن پاراگراف تکلیفش معین شود. حالا اگر ما یک پاراگراف را بیش از اندازه طولانی کنیم، ممکن است به این دلیل باشد که موضوع را نتوانستیم بدرستی منتقل کنیم. پس همین طولانی شدن، میتواند یک نکته ی منفی باشد که برای مخاطب، دافعه ایجاد می کند.

استفاده صحیح از تگ‌های هدینگ:

کسانی که به تولید محتوا در سطح وب آشنایی داشته باشند، از اهمیت استفاده هز هدینگ خبر دارند و میدانند که با استفاده مناسب از این هدینگ ها، چه تاثیر مثبتی روی خوانایی نوشته شان میگذارند. استفاده از هدینگ در نوشته ها، قوائدی دارد که رعایت آنها بسیار مهم است و توصیه ما به نویسندگان محتوا این است که حتما راه و رسم استفاده درست از هدینگ را بدانند. مثلا بدانند که ترتیب استفاده از تگ ‌های هدینگ در نوشته به چه صورت است و یا برای چه تیترهایی بهتر است از چه تگ ‌های هدینگ استفاده گردد و … .

تیتر های توضیح دهنده و جذاب:

این موضوع هم بسیار واضح است که چقدر مهم خواهد بود، برای آن نویسنده هایی که دوست دارند وقتی مخاطب یا کاربر متن نوشته شده توسط آنها را مطالعه می کند، به هیجان بیاید و از خواندن متنی که پیش روی خود دارد بیشترین لذت را ببرد. پس حتما این یک هنر است که یک نویسنده در تولید محتوا، بتواند تیترهای جذاب بنویسد تا خواننده را هر چه بیشتر به ماندن و خواندن آن مطلب ترغیب نماید.

فونت‌های مناسب و جذاب:

فونت های مضحک، باعث پرت شدن حواس می شوند، پس اطمینان حاصل کنید که از آنها استفاده نکنید، مگر اینکه از آنها با اهداف خاص استفاده کنید. اندازه فونت، فاصله خط و عرض پاراگراف همه اینها عوامل مهمی در خوانا بودن هستند. بر طبق گفته کارشناسان، برای اندازه فونت ایده آل یک قانون طلایی وجود دارد که شما نباید برای اینکه قادر به خواندن متن روی صفحه شوید خم شوید.

دارای ساختاری واظح:

یک ساختار واضح برای یک قطعه متن خوانا ضروری است، زیرا بسیاری از افراد پست وبلاگ را اسکن می کنند. از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید، زیرا بسیاری از بازدیدکنندگان محتوا را در گوشی های هوشمند خود خواهند خواند. در این مورد، پاراگرافی که شامل سه تا پنج جمله باشد، ایده آل است. استفاده از زیرنویس، نقاط گلوله‌ای(از علائم نگارشی) و تصاویر، قطعات بزرگتر متن را برای پردازش آسانتر خواهد کرد.

 

  • چگونه محتوای خواندنی تر و جذاب تر بنویسیم؟

مخاطبتان را می شناسید؟

مخاطب محتوایی که تولید می کنید چه کسانی هستند؟ نیاز اصلی آن ها چیست؟ برای رسیدن به صفحه ی شما، چه کلماتی را در موتور جستجو وارد می کنند؟

هدف شما تامین نیاز مخاطب است. پس تا زمانی که نتوانید به این سوالات جواب دهید کار شما کاملا بی هدف خواهد بود. چون محصول یا محتوایی که ارائه می کنید فقط به درد همین گروه از کاربران می خورد و بس.

برای اینکه در این مورد اطلاعات بیشتری به دست بیاورید با مشتری های سابق گفتگو کنید و نظرات آن ها را مطالعه کنید. همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی، صفحاتی که محتوایی مشابه محتوای شما دارند را بررسی کنید.

مخاطب برای برطرف کردن چه مشکلی به شما رجوع می کند؟ راه حل شما چیست؟

مخاطب زمانی نسبت به کسب و کار شما رضایت پیدا می کند که به واسطه شما به یک راه حل مناسب برسد و مشکلش را برطرف کند. شما هم با همین هدف، محتوا تولید می کنید. اگر محصول یا محتوای شما نتواند مشکل مخاطب را حل کند، تولید آن کاملا بی فایده خواهد بود در نتیجه خواننده هم پس از مطالعه ی آن احساس رضایت نمی کند.

این مشکل ممکن است به واسطه خرید یک محصول برطرف شود. حتی با فرستادن یک پیام رایگان می توانید مشکل بعضی از مخاطب ها را حل کنید و به آن ها کمک کنید.

از چه ترفندی برای جذب مخاطب و تولید محتوای خواندنی تر استفاده می کنید؟

مطالب خشک و کسل کننده نمی توانند به اندازه ی کافی مخاطب را مشتاق کنند. برای جذب بیشتر خواننده و تولید محتوای خواندنی تر، از ترفند های کتاب های تخیلی کمک بگیرید، شعر بخوانید و ترانه گوش بدهید. استفاده از جملاتی که بار احساسی دارند هم می تواند روی مخاطب تاثیرگذار باشد.

یکی دیگر از تکنیک های جذب مخاطب، داستان سرایی است. دقیقا مانند فیلم های داستانی یا انیمیشن ها، برای محتوایتان داستان و کاراکتر در نظر بگیرید. مغز انسان نمی تواند در مقابل داستان های جالب مقاومت کند و محتوای داستانی جالب، طنز و جوک مخاطب را جذب می کند.

هدف تولید کنندگان محتوا، سرگرم کردن مخاطب نیست. محتوای تولید شده باید به درجه ای از کیفیت برسد که مخاطب پس از مطالعه آن با مفاهیم جدیدی آشنا شود، درک بالاتری پیدا کند و حتی به آدم جدیدی تبدیل شود.

 

  • ترفندهای سرچ گوگل:

استفاده از اپراتورهای گوگل

اپراتورهای سرچ گوگل کاراکترها و پارامترهای خاصی هستند که می ‌توانید از آن ‌ها در جستجوی خود استفاده کنید تا نتایج دقیق‌ تر و به آنچه به‌دنبالش هستید، نزدیک‌تر شوند. این عملگرهای جستجو طیف وسیعی از قابلیت‌های مختلف را شامل می ‌شوند؛ از محدودکردن نتایج گرفته تا جستجوی دقیق یک عبارت یا حذف عبارات خاصی از نتایج جستجو. استفاده ترکیبی از این عملگرها کمک می‌کند اطلاعات دقیقی را کشف کنید که در سرچ عادی زیر انبوهی از لینک ‌ها گم می ‌شود. در این مطلب، کاربردی‌ترین عملگرهای سرچ گوگل را به شما معرفی می‌ کنیم:

سرچ دقیق عبارت با “…”

اگر چند کلمه را به‌طور عادی در گوگل جستجو کنید، نتایج جستجو شامل تک‌تک این کلمات با نظم و ترتیب نامشخص در متن وب‌سایت ‌ها خواهد بود؛ اما اگر آن‌ها را داخل دو گیومه (“…”) قرار دهید، گوگل با همان ترتیبی که کلمه ‌ها را تایپ کردید، در وب‌سایت ‌ها به جستجو خواهد پرداخت. برای مثال، جستجوی “ترفند های گوگل” تنها نتایجی را نشان خواهد داد که این دو کلمه با همین ترتیب کنارهم قرار گرفته باشند.

سرچ دقیق عبارت با "..."

استفاده از – برای فیلتر کلمه خاص

اگر در نتایج جستجوی شما کلمات کلیدی خاصی وجود دارند که به آن‌ ها نیازی ندارید، می ‌توانید با اضافه‌کردن خط فاصله «» به اول آن کلمه، به گوگل بگویید تنها وب ‌سایت ‌هایی را به شما نشان دهد که این کلمه در آن‌ها به‌کار نرفته باشد. شما می‌ توانید به هر تعداد کلمه که می‌ خواهید از نتایج جستجو حذف شوند، «-» اضافه کنید. برای مثال، جستجوی زیر تنها صفحاتی را نشان خواهد داد که درباره شبکه‌ های اجتماعی به ‌غیر از فیسبوک و اینستاگرام هستند.

ترفند های سرچ گوگل

جستجو کلمه در وب‌سایت خاص با :site

یکی از ترفندهای جستجو در گوگل استفاده از اپراتور بسیار کاربردی :site است. این اپراتور به شما امکان می‌دهد نتیجه جستجوی خود را تنها در یک وب‌سایت خاص مشاهده کنید؛ مثلا در جستجوی زیر، بعد از :site، آدرس سایت زومیت نوشته شده و تایپ کل عبارت “بررسی گلکسی واچ 4 کلاسیک سامسونگ” بعد از آن به گوگل می‌گوید این عبارت را تنها در وب‌سایت زومیت جستجو کند.

سرچ کلمه خاص در گوگل

استفاده از «..» بین دو سال برای محدودکردن تاریخ نتایج:

برای محدودکردن تاریخ نتایج جستجو می‌توانید هم از گزینه Tools زیر نوار جستجو استفاده کنید و Any time را به ماه یا سال گذشته یا هر تاریخ دلخواه با انتخاب Custom range تغییر دهید و هم می‌توانید برای راحتی کار، به‌کمک اپراتور دو نقطه «..» بین دو سال، نتایج جستجو را در بازه زمانی محدودتری مشاهده کنید. در مثال زیر، گوگل تمام مطالبی که دارای کلیدواژه apple بودند و بین سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در وب‌سایت زومیت منتشر شده‌اند، به شما نشان خواهد داد. این اپراتور با کلمات فارسی به‌خوبی کار نمی‌کند.

محدود کردن تاریخ نتایج در گوگل

استفاده از @ برای پیداکردن شبکه اجتماعی برند خاص:

اگر دنبال اکانت رسمی برندهای خاص نظیر اپل یا مایکروسافت در شبکه‌های اجتماعی هستید،‌ می‌توانید ابتدا نام شبکه اجتماعی موردنظر را تایپ و بعد نام برند را با نماد @ در نوار جستجوی گوگل سرچ کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید صفحه توییتر زومیت را در گوگل پیدا کنید، کافی است عبارت زیر را جستجو کنید:

شبکه های اجتماعی

مشاهده نقشه با اپراتور :map

برای دیدن نقشه گوگل بدون کلیک‌کردن روی تب Maps در گوگل می‌توانید از اپراتور :map استفاده کنید. کافی است بعد از این دونقطه، اسم شهر موردنظر را وارد کنید.

مپ گوگل

استفاده از :intitle برای جستجوی کلیدواژه در عنوان

یکی دیگر از ترفندهای جستجو در گوگل، استفاده از اپراتور :intitle  است که به گوگل می‌گوید عبارت موردنظر را تنها در عنوان صفحات وب جستجو کند، نه در کل متن آن. در مثال زیر، گوگل تنها صفحاتی را نمایش خواهد داد که کل عبارت “apple iphone 13” در عنوان آن‌ها به‌کار رفته باشد.

جستجو کلید واژه

راهنمای سریع و ساده برای درک مسائل پیچیده: استفاده از الگوی ‘eli5’

با استفاده از اصطلاح “eli5” در گوگل، می‌توانید به سادگی توضیحات قابل درک و فهم را برای مفاهیم یا مسائل پیچیده جستجو کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید ساختار پیچیده بلاک‌چین را درک کنید، کافی است که در جستجوی گوگل عبارت “Blockchain eli5” را وارد کنید تا نتایجی را که برای درک ساده و قابل درک طراحی شده‌اند، مشاهده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا با استفاده از این الگو، اطلاعات پیچیده را به شکلی ساده و قابل فهم برای هرکسی که سطح درکش مانند یک فرد پنج ساله باشد، دریافت کنید.

 

  • روش های پیدا کردن منابع خوب برای تولید محتوا:

وب سایت های خارجی:

اگر شما تمایل دارید مطالب را به صورت اختصاصی تولید نمایید بهتر است از وب سایت هایی که به زبان انگلیسی نوشته شده اند استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این منابع باید مهارت بالایی در ترجمه محتواها به زبان انگلیسی داشته باشید.

اگر به ترجمه مطالب انگلیسی علاقه ای ندارید می توانید از تصاویر و موضوعات این مطالب استفاده نمایید. ایده گرفتن از موضوعات محتواهای انگلیسی باعث می شود تا شما بتوانید همواره محتواهایی با کیفیت را برای وب سایت خود تولید نمایید.

مجله ها و نشریات:

یکی از منابع تولید محتوا مفید مجله ها و نشریات معتبر هستند. شما می توانید موضوع مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید و بعد از پیدا کردن یک محتوای مناسب آن را بازنویسی کنید. در صورت تمایل می توانید موضوع محتوا را در بین مجله های مختلف جستجو نمایید و از مطالب این مجله ها برای نوشتن مطلب استفاده کنید.

توجه داشته باشید مطالبی ک در کتاب ها  و مجله ها چاپ شده اند از کیفیت علمی بالایی برخوردار هستند. شما می توانید با استفاده از کتاب ها و مجله های مختلف مطالب با کیفیت بالایی را تولید نمایید.

وب سایت های فارسی:

یکی از راحت ترین روش ها برای دریافت منبع تولید محتوا استفاده از وب سایت های فارسی است. شما می توانید با مطالعه مطالب مختلف شروع به نوشتن محتوای مورد نظر خود با لحن بهتری کنید.

جستجو در گوگل

شایان ذکر است ذهن یک محتوا نویس زمانی می تواند مطلب با کیفیتی را تولید کند که از قبل درباره آن مطلب اطلاعات لازم را داشته باشد.

شبکه های اجتماعی:

شبکه های اجتماعی یکی از انواع منابع تولید محتوا کاربردی به شمار می روند. شما می توانید برای نوشتن یک محتوای اختصاصی از مطالب مفیدی که در شبکه های اجتماعی مختلف نوشته شده اند استفاده کنید.

اگر شما محتوا نویس خلاقی هستید می توانید با مشاهده تصاویر مختلف در شبکه های اجتماعی ایده لازم را برای تولید کردن یک محتوای کاربردی بدست آورید.

تولید محتوا به کمک خلاقیت ذهن:

یک محتوا نویس خوب باید خلاقیت کافی برای تولید کردن محتوا را داشته باشد. اگر شما تمایل دارید تولید محتوا را به صورت اختصاصی انجام دهید باید قبل از نوشتن محتوا مطالعه کافی داشته باشید. بعد از مطالعه منابع مختلف می توانید به کمک اطلاعات خود و استفاده از تکنیک تالیف محتوایی مناسب و با کیفیت را تولید نمایید.

خلاقیت ذهن

برای اینکه محتوای شما از نظر مخاطبین جذاب تر به نظر برسد بهتر است در محتوای خود از تصاویر یا ویدیوهای با کیفیت استفاده کنید. استفاده از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت در محتوا باعث می شود تا مطلب شما کیفیت و ارزش بیشتری داشته باشد.

استفاده از رسانه های تصویری:

اگر شما تمایل دارید محتوایی یونیک را بنویسید می تواند برای استخراج محتوا از فایل رسانه های تصویری کمک بگیرید. شما می توانید ویدیویی را که مربوط به موضوع محتوا است را دانلود کنید سپس با گوش دادن به ویدیو محتوا آن را به صورت متنی استخراج کنید. توجه داشته باشید که بعد از استخراج کردن محتوا باید دوباره آن را بخوانید و در صورت لزوم برخی از قسمت ها را ویرایش نمایید.

 

بسیاری از سوالات نویسندگان را در این چند سال جمع آوری کردیم و با پاسخ درست در پایگاه دانش عصری نو تهیه و ارائه کرده ایم تا بتوانید یک محتوا با کیفیت و مخاطب پسند تر تولید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + چهارده =

مطالب مرتبط

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس