طراحی سایت دانلودی

تیم تحریریه عصرینو
۰۳ شهریور ۱۳۹۹

امکان اشتراک فایل یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینترنت و نمونه‌ای از انتقال مقادیر بزرگ داده توسط آن است. یک فایل را می‌توان از راه‌های مختلفی با دیگران به اشتراک گذاشت، مثلا می‌توان از طریق ایمیل یا شبکه‌های پیام‌رسان، فایلی را به دیگران ارسال کرد. راه دیگر انتقال داده، بارگذاری یا آپلود یک فایل، اعم از فایل موسیقی، فیلم، بازی و … در یک وبسایت است که از طریق آن، افرادی که خواهان آن فایل هستند، آن را بارگیری یا دانلود کنند.

این بارگذاری‌ها معمولا از طریق سایت‌های دانلودی صورت می‌گیرد. سایت‌هایی که به دلیل پاسخ به نیازهای دانلودی افراد به وجود آمده‌اند و معمولا به طور خاص در یک زمینه فعالیت می‌کنند. سایت‌های دانلودی امروزه یکی از پربیننده‌ترین و پرمخاطب‌ترین سایت‌ها هستند،این سایت‌ها به دلیل دارا بودن لینک‌های پر سرعت و پاسخگویی به نیازهای مرتبط با سرگرمی‌های مردم،در کنار سایت‌های خبری، از پر بازدیدترین سایت‌ها به حساب می‌آیند.

به همین دلیل بسیاری به دنبال طراحی سایت‌ دانلودی هستند تا از طریق آن بتوانند از راه تبلیغات و یا فروش فایل، درآمد کسب کنند.  با طراحی و مدیریت مناسب یک وبسایت دانلود، می‌توانید از فرصت‌های زیادی که به دلیل بازدید بالای وبسایت شما پیش می‌آید، استفاده کنید. این امر زمانی محقق می‌شود که یک سری اصول رعایت شود. طراحی سایت شما باید متفاوت از دیگران باشد و علاوه بر محتوای مفید و سئو شده، از قالب و گرافیک جذاب نیز در طراحی سایت دانلودی خود استفاده کنید تا در مجموع تجربه‌ کاربری بازدیدکنندگان شما رضایت‌بخش باشد.

نکات مهم در طراحی یک سایت دانلودی:

ظاهر و گرافیک جذاب در طراحی سایت دانلودی بسیار اهمیت دارد. وبسایت‌هایی که طراحی ساده‌تری دارند به نسبت وبسایت‌هایی با ظاهر شلوغ، جذابیت بیشتری برای بازدیدکننده دارند. فایل‌ها باید با توضیحات مناسب و کامل که پاسخگوی اطلاعات مهم درباره‌ی آن فایل باشد، دسته‎‌بندی، مرتب و نام‌گذاری شده باشند. همچنین می‌توان از تصاویر یا ویدیوهای مکمل برای فایل بارگذاری شده استفاده کرد. این نکته برای سایت‌های دانلود فیلم مهم است، برای مثال بازدیدکنندگان یک سایت دانلود فیلم، به دیدن تیزر فایلی که در حال دانلود آن هستند، علاقه دارند.

همچنین باید آموزش‌های لازم برای دانلود فایل، و یا حتی لینک‌های جایگزین در صورت مشکل داشتن لینک اصلی، وجود داشته باشد. یک نکته‌ مهم دیگر، قابلیت جستجو است که باید به بهترین شکل ممکن طراحی شده باشد زیرا نقش مهمی در میزان رضایت بازدیدکننده دارد. نوار جستجو هم باید در دو نوع ساده و پیشرفته وجود داشته باشد. راحتی دانلود نیز در سایت‌های دانلودی اهمیت زیادی دارد، فرآیند دانلود کردن از بعضی از سایت‌ها آن قدر سخت و پیچیده است که بازدیدکننده به کلی از دانلود کردن منصرف می‌شود.

یک عامل مهم دیگر در افزایش بازدید سایت، تعامل مدیران سایت با بازدیدکنندگان است. مثلا می‌توان به نظرات یا درخواست‌های آنان پاسخ داد، از این طریق بازدیدکننده برای دانلودِ دوباره، به سایت باز خواهد گشت. راه دیگر، درخواست آدرس ایمیل بازدیدکننده و در صورت تمایل شخص، ارسال خبرنامه از فایل‌های جدید بر روی وبسایت است. در ادامه به بررسی نکات فنی مهم در طراحی یک سایت دانلودی خواهیم پرداخت، زیرا در این کار، نکات فنی اهمیت بیشتری نسبت به دیگر نکات دارند.

نکات فنی:

وبسایت دانلودی شما باید هم برای گوگل و هم برای کاربران شناخته شده باشد. این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که سایت شما و مطالب موجود در آن بهینه‌سازی شده باشد. اهمیت مفهوم سئو در اینجا مشخص می‌شود زیرا سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که اجرای آن‌ها به بهینه‌سازی وبسایت شما منجر می‌شود. رعایت تکنیک‌های سئو باعث می‌شود موتورهای جستجو به ویژه موتور جستجوی گوگل، شما را بهتر تشخیص بدهد و سایت شما در نتایج جستجوی کاربران، در صفحه اول نمایش داده شود. طراحی سایت دانلودی نیازمند فضای زیادی برای ذخیره‌سازی فایل‌ها است. همچنین لینک‌هایی که برای دانلود در سایت قرار می‌گیرند باید دارای حداکثر سرعت ممکن باشند. پس نوع هاست موضوع مهمی است.

نوع هاست:

از آنجایی که وبسایت‌های دانلود حجم بالایی لازم دارند پس در انتخاب میزبان این نوع وبسایت‌ها باید حجم بالای هاست را در نظر گرفت.

وبسایت شما باید آرشیوی از فایل‌های مورد نظرتان باشد یعنی حجمِ هاست نباید به قدری باشد که بعدها بخواهید فایل‌های قدیمی را برای خالی کردن فضا پاک کنید. همچنین علاوه بر حجم، باید سرعت هاست نیز مورد توجه باشد. اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ، میزبان های مناسبی برای وب سایت های دانلود دارند. علاوه بر این، میزبان این نوع وب سایت ها باید قابلیت های مختلفی برای آپلود فایل ها داشته باشند. کنترل دسترسی، امنیت وبسایت، طراحی ریسپانسیو و … از دیگر عواملی هستند که در طراحی وبسایت موثر هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا است.

طراحی ریسپانسیو:

سایت ریسپانسیو به سایتی گفته می‌شود که با ابعاد و رزولوشن دستگاه‌های مختلف سازگاری دارد.

یعنی سایت هم با نمایشگرهای متوسط (گوشی‌های موبایل)، هم با نمایشگرهای بزرگ (رایانه شخصی)، سازگاری داشته باشد.

و بازدیدکنندگان بتوانند از سایت در هر نوع نمایشگری به راحتی بازدید کنند.

این موضوع در خصوص طراحی سایت‌های دانلودی اهمیت بیشتری دارد، زیرا افراد زیادی هستند که ممکن است به رایانه شخصی دسترسی نداشته باشند و برای دانلود فایل‌های مورد نیاز خود از گوشی موبایل استفاده کنند، بنابراین عدم رضایت بازدیدکننده از سایت دانلودی شما آن‌ها را به سمت سایت‌های مشابه سوق خواهد داد.

کنترل دسترسی، پشتیبانی و نماد اعتماد:

بعضی از سایت‌های دانلودی برای کنترل دسترسی بازدیدکنندگان، از آن‌ها می‌خواهند که قبل از دانلود فایل، در سایت ثبت‌نام کنند. برای افزایش بازدید وبسایت، بهتر است شرط دانلود فایل‌ها، ایجاد حساب کاربری باشد. همچنین اگر وبسایت دانلودی شما، فایل‌ها را برای فروش قرار می‌دهد، باید پشتیبانی آنلاین 24 ساعته داشته باشید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، قبل، هنگام و پس از خرید، پاسخگوی مشتریان باشید. همچنین باید برای طراحی وبسایت دانلودی خود که فایل‌ها را برای فروش قرار می‌دهد، نماد اعتماد از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تهیه کنید تا بازدیدکنندگان وبسایت شما قبل از خرید خود، نسبت به شما اطمینان لازم را داشته باشند.

در پایان باید به این نکته تاکید کرد که تنها زمانی می‌توان از وبسایت‌های دانلودی کسب درآمد کرد که سایت دانلودی از بازدید بالایی برخوردار باشد. در صورت بازدید بالا، افراد و شرکت‌های زیادی برای انجام تبلیغات به شما مراجعه خواهند کرد. همچنین می توانید واسطه‌ای برای عرضه قانونی فیلم‌ها و سریال‌ها، کتاب‌ها و محصولات آموزشی، آلبوم‌های موسیقی و نرم‌افزارهای مختلف و … باشید .

دیگر مقالات ما:

طراحی سایت خبری

آشنایی با طراحی سایت شرکتی

طراحی سایت تبلیغاتی

طراحی سایت آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

مطالب مرتبط

توییتر و فیسبوک

توییتر و فیسبوک

در گذشته به دلیل نبود شبکه های ارتباطی اینترنتی، مردم خیلی دیر از یک ماجرا مطلع می ...
تیم تحریریه عصرینو
۲۹ تیر ۱۳۹۹

طراحی سایت با وردپرس به همراه نکات و مزایای آن

همانطور که میدانید امروزه بسیاری از مشاغل برای آن که بتوانند کسب و کار خود را گسترش ...
تیم تحریریه عصرینو
۲۴ آذر ۱۳۹۹
سئو

با مفهوم فرایند سئو و چگونگی انجام آن بیشتر آشنا شوید       

تقریبا تمامی افرادی که مدیریت یک سایت را بر عهده دارند و یا برای فروش محصولات و ...
تیم تحریریه عصرینو
۱۵ بهمن ۱۳۹۹
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس