جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ترفندهای مدیریت اینستاگرام فروشگاه های اینترنتی

تیم تحریریه عصرینو
۰۲ تیر ۱۴۰۱
ترفندهای مدیریت اینستاگرام فروشگاه های اینترنتی

شبکه اجتماعی اینستاگرام که تحت مالکیت شرکت فیس‌بوک حجم بسیار زیادی از فضای مجازی در تسخیر خود دارد، ابزاری بسیار عالی برای بازارایابی مستقیم و غیرمستقیم است. تعداد کاربران فعال اینستاگرام به بیش از یک میلیارد نفر می‌رسد و از این نظر به ترتیب پس از فیسبوک، یوتیوب، واتس ‌اپ، مسنجر و وی ‌چت در رتبه ششم جهان جای می‌گیرد.

براساس مطابق با مقاله‌ای منتشر شده در وبسایت WebFX این شبکه اجتماعی پرطرفدار بعد از فیسبوک، توییتر، لینکدین، یوتیوب و پینترست، ششمین شبکه اجتماعی مناسب برای بازاریابی در جهان است.

با این حال اوضاع در کشور ما متفاوت است؛ در ایران اینستاگرام از نظر تعداد کاربران دومی شبکه اجتماعی است و با توجه به حضور فعال ایرانی‌ها در فضای مجازی فرصتی عالی برای مارکتینگ می‌باشد.

اخیرا زمزمه‌هایی در رابطه با فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسد ولی همانظور که در مورد فیلترینگ تلگرام دیدیم، تجربه نشان داده است که حتی این مسئله تأثیر قابل توجهی برای تعداد کاربران یک شبکه اجتماعی محبوب ندارد و تنها نگرانی پیش روی کسب و کارهای فعال در و یا وابسته به اینستاگرام، راه اندازی شبکه داخلی اطلاعات و قطع دسترسی به اینترنت بین‌المللی در ایران است که چیزی بسیار بعید به نظر می‌رسد.

پلتفرم اینستاگرام هم تحت وب اجرا می‌شود و هم دارای اپلیکیشن‌های برای اندروید و iOS می‌باشد و این ویژگی، مدیریت اینستاگرام را به عنوان ابزاری قدرتمند برای بازاریابی و جذب مخاطب بسیار آسان کرده است. در این مقاله ضمن معرفی قابلیت‌های اینستاگرام برای راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و انجام مارکتینگ اینترنتی، ترفندهای مدیریت اینستاگرام را برای جذب مخاطب به سوی فروشگاه‌های اینترنتی را معرفی می‌کنیم.

قابلیت‌های اینستاگرام برای راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی و بازاریابی اینترنتی

شبکه مجازی اینستاگرام با فراهم‌آوردن فضایی نامحدود برای به اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو به اشکال مختلف و البته گزینه‌های متنوع برای اضافه‌‎کردن توضحیات به عکس‌ها و ویدئوها و ویرایش این محتویات فرصتی عالی برای معرفی و نمایش استعدادها، توانایی‌ها و محصولات و تولیدات افراد و شرکت‌های کوچک و بزرگ به خیل عظیم مخاطبین این شبکه‌ی اجتماعی است.

قابلیت تبلیغ محصولات و خدمات در اینستاگرام سبب تولید کسب و کارهای جانبی در این شبکه نیز شده است. برای مثال، بعضی پیج‌های اینستاگرام پس از جمع‌آوری تعداد زیادی فالوور کرده و سپس با دریافت سفارش تبلیغات محصولات و خدمات افراد و شرکت‌های مختلف، به درآمدهایی نجومی دست می‌یابند. بعضی‌‌ها نیز با ساخت نرم‌افزارها و ربات‌هایی برای ایجاد فالوور فیک، اقدام به فروش فالوور می‌کنند؛ البته اینستاگرام امروزه این قابلیت را دارد که جلوی فعالیت چنین ربات‌هایی را بگیرد.

شما در اینستاگرام می‌توانید موقعیت جغرافیایی خود را تعیین یا یک موقعیت جغرافیایی را سرچ کنید، هشتگ‌گذاری کنید، لینک‌دهی کنید، و همزمان بی‌نهایت حساب کاربری داشته باشید. اینها تنها چند قابلیت محدودی هستند که مدیریت اینستاگرام را برای ایجاد کسب و کار و بازاریابی بسیار راحت کرده‌اند.

امروزه بیش از ۲۵ میلیون اکانت اینستاگرام مرتبط با کسب و کار و تجارت هستند، ۸۰ درصد از کاربران اینستا حداقل یک اکانت تجاری را دنبال می‌کنند و ۷۲ درصد از کاربران حداقل یکبار محصولی را که در این شبکه اجتماعی دیده‌اند، خریداری کرده‌اند.

مدیریت اینستاگرام یک فروشگاه اینترنتی

در سال‌های اخیر فروشگاه‌های اینترنتی سهمی بسیار بالایی در تراکنش‌های مالی را در سرتاسر جهان به خود اختصاص داده‌اند. شما با خرید آنلاین نیازی به رفت‌وآمد ندارید و در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌کنید، در هنگام خرید از راحتی منزل خود لذت می‌برید، ‌می‌توانید محصولات بسیار بیشتری را ببینید و بررسی کنید، پول کمتری می‌پردازید، از جزئی‌ترین ویژگی‌های محصول مطلع می‌شوید و می‌توانید محصولات مختلف را با هم دیگر مقایسه کنید.

در ماه‌های اخیر نیز با توجه به شیوع ویروس کووید-۱۹ و بیماری کرونا، اهمیت فروشگاه‌های اینترنتی صد‌چندان شده‌است. یکی از بهترین روش‌ها برای بازاریابی محصولات یک فروشگاه اینترنتی، استفاده از شبکه‌های مجازی است و یکی از بهترین این شبکه‌ها برای این کار، به ویژه در کشور ما، اینستاگرام است. البته مدیریت اینستاگرام برای بازاریابی یک فروشگاه اینترنتی روش‌های خاص خود را دارد که در اینجا با آن‌ها آشنا می‌شویم.

۲-۱-ساخت یک اکانت تجاری

برای ساخت یک اکانت تجاری در اینستاگرام مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ساخت یک حساب کاربری در اینستاگرام: برای اینکار به جای استفاده از فیسبوک یا شماره‌ تماس خود، حتما از ایمیل تجاری خود استفاده کنید تا این حساب کاربری به فیسبوک شخصی یا شماره تلفن شما متصل نشود.
  • در قسمت Full Name، اسم واقعی فروشگاه خود را وارد کنید. سپس در قسمت User Name یک نام کاربری قابل شناسایی که یافتنش آسان باشد انتخاب کرده وسعی کنید بخش اول اسم فروشگاهتان در نام کاربری باشد.
  • لوگوی فروشگاهتان را به عنوان تصویر پروفایل خود قرار دهید.
  • در بخش Bio خلاصه‌ای حداکثر ۱۵۰ کلمه‌ای (بیش از این امکان‌پذیر نیست) از فروشگاهتان، آدرس و اطلاعات تماس و محصولاتی که عرضه می‌کنید وارد کنید. این بخش تنها جایی از اینستاگرام است که می‌توانید یک URL قابل کلیک‌کردن مثل آدرس اینترنتی فروشگاه خود را وارد کنید.

۲-۲-انواع پست‌های اینستاگرامی

گام بعدی در مدیریت اینستاگرام یک فروشگاه اینترنتی تولید محتوای قوی است. اینستاگرام به شما اجازه به اشتراک‌گذاری سه نوع محتوا شامل عکس، ویدئو و استوری را می‌دهد.

 

بیشترین حجم کاری شما باید شامل به اشتراک‌گذاری عکس‌هایی متنوع از محصولات مختلف شما باشد ولی از به اشتراک‌گذاری بیش از حد عکس‌های محصولات خود اجتناب کنید زیرا برای مخاطب خسته‌کننده است. سعی کنید در میان پست‌های تبلیغاتی، عکس‌ها و ویدئوهایی خلاقانه جذاب و البته غیرتبلیغاتی از فروشگاه، رویدادهای جالب در فروشگاه و کارکنان فروشگاه به اشتراک بگذارید تا مخاطب را ترغیب به ماندن در پیج اینستای خود کنید.

یکی دیگر از تکنیک‌های مدیریت اینستاگرام یک اکانت تجاری برای جذب و حفظ مخاطب استفاده از پست‌های آموزشی مرتبط با محصولات فروشگاهتان است. برای مثال اگر دوربین عکاسی می‌فروشید می‌توانید پست‌هایی آموزشی در رابطه با عکاسی به اشتراک بگذارید.

۲-۳-استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

گام آخر در مدیریت اینستاگرام یک فروشگاه اینترنتی، انتخاب استراتژی درست بازاریابی است:

  • اهداف خود را از ایجاد اکانت اینستاگرام تعیین کنید.
  • گروه مخاطبین خود در اینستا را شناسایی و تعیین کنید.
  • رقبای موجود در بازار و نحوه عملکرد آن‌ها را آنالیز کنید.
  • در اینستاگرام تبدیل به یک برند شوید.
  • تعداد مخاطبین خود را افزایش دهید
  • مخاطبین خود را به مشتری تبدیل کنید.

جمع‌بندی

اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در جهان و ایران و پلتفرمی عالی برای بازاریابی است. مدیریت اینستاگرام فروشگاه اینترنتی چندان دشوار نیست ولی اصول و ترفندهای خاص خود را دارد. شما می‌توانید با ساخت یک اکانت تجاری کار خود را شروع کنید، با تولید محتوای قوی و جذاب، مخاطبین خود را افزایش دهید و با اتخاذ یک استراتژی صحیح و حرفه‌ای، مخاطبین اکانت اینستای خود را به مشتریان فروشگاه اینترنتی خود تبدیل کنید.

 

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + چهار =

مطالب مرتبط

بهترین منبع انگلیسی برای تولید محتوا

بهترین منبع انگلیسی برای تولید محتوا کدامند؟

تولید محتوا در عمل به معنای ارائه مطالبی در قالب‌ها یا پلتفرم‌های مختلف است که برای مخاطب ...
تیم تحریریه عصرینو
۰۲ بهمن ۱۴۰۰
آنالیز اصولی سئو سایت

بررسی آنالیز اصولی سئو سایت و اهمیت آن

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که معادل کلمه SEO است و معنی بهینه سازی موتور ...
تیم تحریریه عصرینو
۱۸ آبان ۱۴۰۰
لوگو چیست

لوگو چیست؟

لوگو چیست؟   لوگو یک نماد و یا یک نشانه است که می‌تواند نشانگر آرم و برند شما ...
تیم تحریریه عصرینو
۱۵ مرداد ۱۳۹۹