

طراحی سایت فروشگاهی را میتوان یک شیوه کارآمد و ارزان جهت مدیریت یک فروشگاه دانست. امروزه این وبسایت ها نقش مؤثری در موفقیت کسبوکارها ایفا میکنند. دلیل این امر را میتوان تغییرات چشمگیری دانست که تلفنهای همراه، یارانه و تبلتها در زندگی افراد ایجاد کردهاند.
وجود این وسایل ارتباطی و استفاده از اینترنت در روند خرید و فروش محصولات، تغییرات بزرگی ایجاد کرده است. امروزه افراد میتواند در منزل خود بر روی صندلی بنشینند و با استفاده از رایانه یا تلفن همراه خود هر محصولی، از لباس، کیف و کفش گرفته تا انواع مواد غذایی و … را انتخاب و خریداری کنند. به همین دلیل است که تعداد فروشگاههای آنلاین روز به روز افزایش پیدا میکنند تا بدین وسیله تمامی نیازهای مشتریان برآورده شوند.
در ادامه مطلب به نکات مهمی درمورد راه اندازی فروشگاه آنلایناشاره خواهد شد. رعایت این نکات به تمامی کارآفرینان آنلاین کمک میکند تا بتوانند یک وب سایت فروشگاهی مناسب طراحی کنند.
نکات مهم طراحی سایت فروشگاهی
راه اندازی یک فروشگاه آنلاین در نگاه اول ممکن است کار سادهای به نظر برسد. وجود یک دامنه، سیستم مدیریت محتوا، میزبانی خوب و … نیز شاید تنها مواد مورد نیاز برای طراحی و ساخت یک فروشگاه آنلاین به شمار بیاید. با این وجود دیگر نیازی به فروشگاه فیزیکی و یا پرداخت اجاره بالا نیست.
در این هنگام باید توجه داشت که میزان موفقیت و کاربرپسند بودن یک وبسایت فروشگاهی است که طراحی و ساخت آن را دشوار میکند. به همین دلیل به شما توصیه میشود برای داشتن یک فروشگاه آنلاین موفق به راهنماییهای زیر توجه کنید.
-
طراحی صفحه اصلی وبسایت فروشگاهی
صفحه نخست وبسایت در واقع چهره فروشگاه شما محسوب میشود. بر این اساس باید خوانا و قابل درک باشد. مشتری باید در یک نگاه متوجه شود شما چه محصولی را میفروشید و یا چه خدماتی را ارائه میدهید. به همین دلیل شما باید به صورت مستقیم، مختصر و مفید مهمترین اطلاعات خود را به مشتریان انتقال دهید.
نیازی نیست در این صفحه برای مشتریان خود توضیح بدهید که از چه زمانی به این کار اشتغال دارید و یا چند مدیر فروش دارید. این اطلاعات را بهتر است در صفحه “درباره ما” قرار بدهید. البته در این مورد استثنائاتی نیز وجود دارد، اما به صورت کلی بهتر است همانطور که گفته شد، عمل شود.
به عنوان مثال صفحه اصلی سایت فروشگاهی بالا بدون هیچگونه متن گسترده و یا اطلاعات بیربطی طراحی شده است و شما با یک نگاه متوجه میشوید چه چیزی در این فروشگاه ارائه میشود.
در هنگام طراحی سایت فروشگاهی دقت داشته باشید که یک صفحه اصلی خوب میتواند پیمایش در سایت را راحتتر کند. همچنین به کاربران کمک کند به راحتی به تمامی دستهها پیوند داده شوند و نبرها، پیشنهادات و تبلیغات ویژهای را نیز مشاهده کنند.
در برخی مواقع بهتر است برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان اطلاعاتی نظیر تلفن ثابت و همراه، ایمیل، شبکههای اجتماعی و … قرار بدهید. طبق تحقیقات انجام شده قرار دادن یک یا چند راه ارتباطی در وبسایت میتواند میزان رضایت مشتریان را تا 73 درصد افزایش دهد.
-
صفحات دستهبندی فروشگاه آنلاین
در هنگام دستهبندی محصولات، به فروشگاه آنلاین خود به عنوان یک فروشگاه فیزیکی نگاه کنید. در فروشگاه فیزیکی معمولا بهترین و جدیدترین محصولات در ویترین قرار داده میشوند. در فروشگاه آنلاین نیز باید همینگونه رفتار کنید و محصولات درون ویترین را به وسیله افزودن تصاویر به نمایش بگذارید. همچنین میتواند اطلاعات مختصری درباره محصول خود برای مشتری به اشتراک بگذارید.
در هنگام طراحی سایت فروشگاهی برای مرتبسازی و دستهبندی بهتر محصولات میتوانید از فاکتورهایی نظیر پرفروشترینها، قیمت، جدیدترینها و … استفاده کنید. استفاده از فیلترها و تگهای منعطف که میتوانند با عبارات جستوجو شده توسط مشتری سازگار باشند نیز نقش موثری در جذب کاربران و مشتریان وبسایت دارد. این فیلترها و تگها میتوانند به صورت دقیق محصول سرچ شده توسط مشتری را ( از نظر نوع، جنس، رنگ و … ) به نمایش بگذارند.
استفاده از کلمات کلیدی نیز در دستهبندی محصولات از اهمیت ویژهای برخوردار است و باعث بالا رفتن رتبه وبسایت فروشگاهی شما در گوگل میشود.
به عنوان نمونه در تصویر بالا میتوانید یک فروشگاه را مشاهده کنید که در مرتبسازی صفحات خود از گزینههای زیادی استفاده کرده است تا بدین وسیله مشتریان سریعتر محصول مورد نظر را پیدا کنند.
-
صفحه محصول
مشتری در بین صفحات سایت فروشگاهی شما جستجو میکند تا به یک صفحه محصول برسد. قصد او یافتن وسیله مورد نظر و خرید آن است. در این هنگام کیفیت و کمیت اطلاعات ارائه شده در وبسایت نقش موثری در تصمیم نهایی فروشنده دارد.
توجه داشته باشید که شما باید خیلی سریع تمامی اطلاعات مربوطه را به شیوهای کاربرپسند در اختیار مشتری قرار بدهید. به همین دلیل نیازی نیست که از یک متن 1000 کلمهای به عنوان شرح محصول استفاده کنید.
در تصویر بالا میتوان تمامی اجزای مورد نیاز برای صفحه محصولات را مشاهده کرد که عبارتاند از:
-
تصاویر
برای اینکه بتوانید به شیوهای مناسب اطلاعات مورد نیاز درباره محصول را در اختیار فروشنده قرار بدهید باید از تصاویر با کیفیت، همراه با بزرگنمایی و رنگهای متنوع استفاده کنید. شما میتوانید برای هر محصول از 2 تصویر نیز استفاده کنید.
-
شرح محصول
برای توضیح دادن ویژگیهای محصول میتوان از یک توضیح کوتاه و یک توضیح طولانیتر همراه با ارائه جزئیات فنی محصول استفاده کنید.
-
قیمت
قیمت نیز از دیگر موارد مهمی است که معمولا برای هر محصول درج میشود. در صورتی که یک کالا دارای تخفیف است میتوان به وسیله مقایسه قیمت فروش و قیمت فعلی، آن را تبلیغ کرد.
-
افزودن به سبد خرید
هدف شما از طراحی سایت فروشگاهی، فروش محصولات است. بر این اساس باید از دکمه “افزون به سبد خرید” به صورت برجسته برای خرید محصولات استفاده کنید. شما همچنین میتوانید از گزینههایی نظیر “افزودن به مقایسه” و “افزودن به لیست خواستهها” استفاده کنید.
-
تبلیغات و پیشنهادات ویژه
بعد از طراحی سایت فروشگاهی آنلاین، نیاز است که شما یک برنامه بازاریابی داشته باشید و تبلیغات را شروع کنید تا به وسیله آن بتوانید علاوه بر حفظ مشتریان قبلی خود مشتریان جدیدی نیز جذب کنید. برای این کار شما به یک صفحه فرود خوب نیاز دارید.
به عنوان مثال در تصویر بالا میتوانید یک صفحه با شمارش معکوس را مشاهده کنید که احساس فوریت را به خوبی ایجاد میکند.
خدمات مرتبط :
مقالات مرتبط :
- ساخت سایت
- چگونگی طراحی سایت اینترنتی